Jak narysować jabłko

Chcesz się dowiedzieć jak narysować jabłko za pomocą ołówka? Postaram Ci się w tym pomóc. Szkic ołówkiem – tym się zajmiemy. A może wolisz narysować nie jabłko, ale pomarańczę lub cytrynę. Albo choćby cebulę. W każdym razie proponuję w miarę okrągły owoc lub warzywo. Ono będzie naszym MODELEM 🙂

Co będzie potrzebne

  • kartka papieru A4, czyli kartka ze zwykłego bloku rysunkowego, albo arkusz papieru do drukarki
  • ołówki
  • gumka
  • temperówka
  • przyda się też… słońce (dobrą porą do rysowania będą godziny przed południem). Oczywiście rysować możesz też wieczorem. Wtedy jabłko ustaw w świetle lampki.
  • potrzebny jest też oczywiście Twój „model„, czyli owoc lub warzywo, które wybierzesz

Ołówek i … ołówek

Przyjrzyj się swojemu ołówkowi.

Szkic ołówkiem jest bardzo wygodną umiejętnością. Ołówek możesz nosić przy sobie niemal zawsze. Również kawałek papieru łatwo znaleźć. Szkicować możesz więc gdy tylko zauważysz coś, co Cię zainteresuje. Zwróć uwagę na to, że niektóre ołówki mają przy końcu specjalne oznaczenie. Na zdjęciach moich ołówków widzisz oznaczenia 4H, HB, B, 2B i 4B. Te symbole wskazują, że te ołówki różnią się nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim twardością. Te twardsze oznacza się literą H, a te bardziej miękkie – literą B. Ale nawet jeżeli ołówki nie mają takich symboli to i tak mogą się między sobą różnić.

Na zdjęciu powyżej widzisz, że moje ołówki rysują w różny sposób. Dzięki jednym łatwo uzyskać delikatną szarość, inne pozwolą na uzyskanie głębokiej czerni.

Sprawdź jak rysują, cieniują Twoje ołówki. Postaraj się uzyskać efekt stopniowego przyciemniania szarości – od jaśniutkiej, takiej ledwie widocznej do coraz ciemniejszej. Może Cię to zdziwić, ale szkic „zwykłym” ołówkiem daje dużo możliwości. A trening czyni mistrza 🙂

Ciemniejszą szarość możesz uzyskać na różne sposoby:

  • poprzez kontrolowane, mocniejsze naciskanie ołówka
  • dzięki wybraniu bardziej miękkiego ołówka (czyli bardziej B, 2B, 3B itd., aż do 8B!)
  • gdy rysujesz linie gęściej

Linie możesz rysować równolegle, a możesz w różnych kierunkach. Wkrótce dostrzeżesz, że różnicując sposób rysowania uzyskasz odmienne efekty.

Poćwicz rysowanie linii równoległych. Następnie poćwicz rysowanie kresek w różnych kierunkach.

Jak trzymać ołówek

Chwyć ołówek tak jak ja na zdjęciach powyżej.

Pierwszy sposób przyda Ci się gdy będziesz szkicować elementy wymagające precyzji. Drugi sposób może się przydać gdy trzeba będzie pokryć ołówkiem dużą płaszczyznę.

Kompozycja

Ułóż owoc przed sobą, na biurku lub stole przy którym siedzisz. Postaraj się, by światło z okna padało na owoc z boku- jak na moich zdjęciach.

Ja układałam owoce na białym tle żeby łatwiej mi było wyjaśnić Ci kompozycję rysunku. Bo chciałabym, żeby owoc pojawił się na Twojej kartce w specjalnym miejscu. By znaleźć to miejsce na kartce posłużymy się zasadą złotego podziału.





Złoty podział

Złoty podział to szczególna zasada komponowania rysunków i w ogóle prac plastycznych. Inaczej nazywa się go złotą proporcją, boską proporcją, złotym cięciem lub podziałem harmonicznym. Wypatrzyli ją i zaczęli ją badać filozofowie i matematycy ponad dwa tysiące lat temu. Złotym podziałem zajmowali się więc Arystoteles, Platon, Pitagoras i i Euklides oraz wielu innych już w starożytności. Ale i dziś ta zasada fascynuje wiele osób, zwłaszcza, że występuje w otaczającym nas świecie. Euklides (ok. 300 r. p.n.e.) napisał o złotym podziale tak: ”  „Prosta linia jest podzielona w złoty sposób, gdy stosunek całej linii do większego odcinka jest równy stosunkowi większego do mniejszego” . Również artyści, a także architekci i inżynierowie wykorzystywali znajomość złotej proporcji. Dlaczego? Bo tworzy ona piękny porządek. Tę zasadę znał w renesansie Leonardo da Vinci. W XXw. zajmowali się nią Le Corbusier, Piet Mondrian i wielu innych. Jeśli chcesz poczytać więcej na ten temat zajrzyj choćby do Wikipedii.

Podział harmoniczny można dokładnie wyliczyć. Ale na potrzeby naszego rysunku wystarczy uproszczony sposób wyznaczania złotego podziału na naszej kartce.

  • krótszy bok kartki podziel na trzy równe części; rysuj leciutką linią i od ręki – to tylko szkic
  • następnie również dłuższy bok kartki podziel na trzy równe części
  • nieco poza liniami – jak na moim rysunku – zaznacz punkcik
  • mniej więcej w tym miejscu narysujesz owoc

Ty jesteś szefem na swojej kartce

Bo sztuka to dziedzina subiektywna. W niej wszystko zależy od decyzji, jakie podejmiesz Ty. Planujesz wykonać szkic ołówkiem. I jeśli masz ochotę w inny sposób zakomponować swoją pracę to zrób tak jak uważasz. Złoty punkt to moja propozycja. Powyżej widzisz przykłady kilku innych miejsc, w których Twój „model” może pojawić się na Twojej kartce. Wszystko zależy od Ciebie i Twojego pomysłu.

Wolność jest moim zdaniem najważniejszym ze wszystkich zwyczajów jakie występują w sztukach plastycznych. Oznacza ona również to, że nikt nie powinien Ci mówić, że musisz rysować tak czy siak. Bo gdy tworzysz to nikt nie może Ci niczego nakazać. Na Twojej kartce Ty dowodzisz!

Wiedz także, że Twoja praca ma się podobać przede wszystkim Tobie. Jeśli podoba się również innym to super! Ale najważniejsze jest Twoja satysfakcja z efektów własnej pracy.

Obserwuj – czyli jak zrozumieć światło i cień

Połóż owoc (jabłko, pomarańczę lub inne) na stole przed sobą i uważnie mu się przyjrzyj. Popatrz które miejsca na owocu są jaśniejsze, a które ciemniejsze. Wypatrz najjaśniejsze miejsce i to najciemniejsze. Zbadaj gdzie pada światło, a gdzie tworzy się cień. To bardzo ważne by zrozumieć jak cień zależy od światła. W rysowaniu są one nierozerwalne. To dlatego mówi się o „światłocieniu„.

Czy cień jest zawsze taki sam?

Jak cienie i światła układają się gdy słońce świeci na bezchmurnym niebie, a jak gdy słońca nie widać, bo dzień jest pochmurny?

Porównaj zdjęcia poniżej. Jak na obu zdjęciach wygląda cień, który cebula rzuca na płaszczyznę?

Przestrzeń na kartce papieru

Kartka papieru ma dwa wymiary. A jabłko jest przecież trójwymiarowe. Są jednak sposoby, by zasygnalizować na kartce istnienie również trzeciego wymiaru. Proponuję zastosować perspektywę kulisową.

Perspektywa kulisowa (i inne rodzaje perspektywy) to jedna ze magicznych sztuczek rysunkowych. Zastosowałam ją poprzez narysowanie poziomej linii za jabłkiem. Dzięki temu pokazałam, że na moim rysunku coś jest bardziej z przodu (jabłko), a coś jest bardziej z tyłu (linia pokazująca granicę między blatem, a ścianą). Czyli pokazałam przestrzeń.

Pracuj jak Leonardo

Przyjrzyj się kształtom. Czy jabłko na moim zdjęciu jest okrągłe? Jaki jest kształt Twojego owocu?

Warto poszkicować „na brudno”. Tak robią i zawsze robili rysownicy i malarze. Także Leonardo da Vinci najpierw wykonywał wiele szkiców, badał kształty, sprawdzał, obserwował, a dopiero na koniec wybierał jedno ujęcie.

A teraz szkicuj, szkicuj, szkicuj!

Tak jak Leonardo warto wykonywać sporo szkiców. Jeśli nie podoba Ci się jeden to po prostu obok zrób drugi. A potem kolejny. Artyści często rysują, malują ten sam model wiele razy. W ten sposób powstaje wiele wariantów. I wszystkie one są ważne i cenne, bo każdy uczy Cię czegoś nowego.

Spis treści

Pozostałe wpisy

© 2020 INNA Projekt
Ikona ciasteczek

Pliki cookies i polityka prywatności

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej.