Ceramiczne płaskorzeźby i formy przestrzenne to metoda na wprowadzenie sztuki do wnętrz. Warto ją stosować, bo jest to idealny sposób na nadanie swojemu mieszkaniu wyjątkowej elegancji.
A wśród prac Elzy Jaszczuk łatwo znaleźć i takie, które sprawdzają się w przestrzeniach minimalistycznych, jak i takie, które pasują do wnętrz klasycznych.
BIO: Elza Jaszczuk, urodzona w Trójmieście, od niemalże 20 lat mieszka w Londynie. Z wykształcenia lingwista po latach pracy w zawodzie w londyńskim City, postanowiła zamienić swoje hobby na karierę i w pełni zajęła się swoją twórczą pasją – ceramiką. Aktualnie, w swoim studio w południowym Londynie, rozwija dwie linie prac – ręcznie robione dekoracyjne prace z porcelany inspirowane morzem i naturą oraz naczynia toczone na kole inspirowane ludźmi. Oprócz pracy nad rozwojem swojej twórczości, Elza prowadzi także indywidualne i grupowe kursy ceramiczne.
INNA Projekt:
Elza, bardzo lubimy Twoją ceramikę wykorzystywać w sesjach fotograficznych wnętrz, które tworzymy. W naszym przekonaniu jest ona niezwykle elegancka i pełna spokoju. Zawsze gdy się na nią patrzy to mam się wrażenie, jakby była brakującym elementem wielu wnętrz. W pierwszej chwili niby minimalistyczna, ale po paru minutach obserwacji pełna energii biorącej się z przemyślenia formy.
Jak to się stało, że powstały flakoniki z dołkami, które pozwoliłaś wykorzystać w sesji zdjęć z niedawno skończonego mieszkania ?
Elza Jaszczuk:
Naczynia inspirowane są ludźmi. Tak jak ludzie, każde z naczyń jest inne. Różnego kształtu, koloru, rozmiaru, czy nawet różnej powierzchni, powłoki. Również jak ludzie, jednocześnie wszystkie mają wyraźną symboliczną cechę wspólną – dołeczek lub pępuszek. Poza tym i przede wszystkim każde z naczyń dzięki formie wazonu lub butelki można wypełnić. Tak jak człowiek jest naczyniem na doświadczenia, uczucia i emocje w życiu. Każdy ma inną objętość.
Naczynia mogą występować w grupach czy instalacjach, które można powiększać dodając kolejne sztuki.
INNA Projekt (architekt wnętrz Gdańsk): Co Cię inspiruje? Pośród Twoich prac są na przykład formy jakby złożone z listków miłorzębu. Jaka jest historia ich powstania?
Elza Jaszczuk: Te prace są wykonane z porcelany i powstały inspirowane naturą i trochę z tęsknoty za morzem i wybrzeżem. To listki, płatki, które mogą też przypominać rozbijające się fale.
IP: Z jakiego materiału tworzysz? Czy lubisz pracować ze szkliwami?
Elza Jaszczuk: Tak, uwielbiam chemię. Mieszanie i testowanie nowych odcieni i kolorów szkliwa jest bardzo ciekawe i czasochłonne, więc staram się w tym nie zatracić.
IP: Gdy tworzysz ceramikę to myślisz o tym, do czego byłaby wykorzystywana? Czy też może nie dążysz do tego, żeby prace były również formami użytkowymi?
Elza Jaszczuk: Przede wszystkim ważny jest dla mnie proces powstawania prac, ale to w jaki sposób prace mogą być wykorzystywane zostawiam odbiorcy. Nie chciałabym ograniczać wykorzystywania moich prac tylko i wyłącznie moim podejściem do nich. Kiedy padają takie pytania, jak można je wykorzystywać, od razu zadaję odbiorcy takie samo pytanie…
IP: Jak długo trwa proces powstania? Tak od pojawienia się pomysłu do momentu gdy decydujesz się udostępnić ceramikę.
Elza Jaszczuk: To naprawdę bardzo trudne pytanie, nie potrafię powiedzieć ile trwa proces. Sam proces od strony czysto technicznej potrafi trwać tygodnie.
IP: Czy zawsze wszystko idzie po Twojej myśli?
Elza Jaszczuk: Czasami tak, a czasem nie. Bez względu na to jak dobrze się nie przygotujesz, to ten materiał ma sposoby na to, żeby przećwiczyć Twoją cierpliwość i wytrwałość. Na pewno uczy pokory.
IP: Gdy nie jest tak jak sobie zamierzyłaś to czy to jest niedobrze?
Elza Jaszczuk: To, że mam przed sobą pracę, która wygląda inaczej niż zamierzałam, daje mi do myślenia w procesie tworzenia spojrzeć z innego kąta. Oczywiście zdarzają się takie prace czy testy, których nie biorę pod uwagę, ale czasem z takich wypadków przy pracy powstają bardzo ciekawe nowe pomysły i rozwiązania.
IP: Czy pracujesz teraz nad czymś nowym?
Elza Jaszczuk: Tak, mam pomysł na nowe, ale za wcześnie dla mnie o tym mówić.
Rozmowa: Elza Jaszczuk i INNA Projekt
Autor zdjęć: Tom Kurek